Najvažnije HR lekcije za 2020. godinu i predviđanja za 2021.

Najvažnije HR lekcije za 2020. godinu i predviđanja za 2021.

2020. je bila teška godina za sve nas; ona je bila puna izazova, promena i neizvesnosti kako na profesionalnom, tako i na ličnom nivou. Kompanije, zaposleni i vlade zemalja širom sveta morale su da se brzinom svetlosti prilagode novonastalim okolnostima i da svoje svakodnevno funkcionisanje prilagode novim pravilima samo kako bi uspeli da održe glavu iznad vode.

2020. je bila teška godina za sve nas; ona je bila puna izazova, promena i neizvesnosti kako na profesionalnom, tako i na ličnom nivou. Kompanije, zaposleni i vlade zemalja širom sveta morale su da se brzinom svetlosti prilagode novonastalim okolnostima i da svoje svakodnevno funkcionisanje prilagode novim pravilima samo kako bi uspeli da održe glavu iznad vode.

Koliko god sve ovo bilo kompleksno, u prethodnoj godini smo takođe naučili kako da se borimo sa izazovima, da učimo iz promena i da obratimo pažnju na ono što je zaista bitno – ljudi. Zaposlene je trebalo osnažiti, dati im podršku za edukacije, napredovanje ali pre svega za razgovore o mentalnom zdravlju i načinima kako da se u teškim vremenima nosimo sa izazovima.

Povećanje broja onih koji su se prebacili iz kancelarija u svoje domove, doneo je nove izazove i nemoguće je naglasiti dovoljno koliko su u svemu tome HR menadžeri imali važnu ulogu i na koje sve načine su pomogli svojim kolegama da što jednostavnije prebrode taj početni period tektonskih promena. Poslovni svet je prošao kroz jednu revolucionarnu promenu, koja će zauvek izmeniti način na koji posmatramo rad od kuće i sposobnost zaposlenih da se u kratkom roku prilagode promenama.

No, čini se nisu svi bili spremni za ove iznenadne promene i neke kompanije su imale dosta poteškoća u periodu kada su radnici počinjali da rade od kuće. U nekim industrijama je ova opcija postojala i ranije, međutim nekima je ovo bio prvi put i pojavilo se mnogo izazova sa kojima je trebalo da se menadžmenti ali i HR službe nose istovremeno. Logistika nabavljanja ili prebacivanja računara iz kancelarije u domove zaposlenih, zatim obučavanje za korišćenje onlajn alata za umrežavanje i beleženje svakodnevnih zadataka i istovremeno usklađivanje radnog vremena kompanije sa policijskim časom i ostalim merama – sve ovo je trebalo koordinisati i organizovati u svega nekoliko dana.

Nije samo zaposlenima bilo teško tokom prvih dana pandemije, već i HR-ovima. Njima možda i najviše, jer su morali da preuzmu koordinaciju nekih aktivnosti na sebe i da prilagode svoje dosadašnje zadatke novim okolnostima (regrutovanje kandidata je prebačeno onlajn, ali i pomaganje novozaposlenima da se upoznaju sa kompanijom i njenim procedurama).

Tržište rada je takođe pretrpelo veliku promenu, pa su tako određene industrije doživele procvat, poput IT i logistike, dok su zaposleni u turizmu i ugostiteljstvu imali vrlo tešku godinu za sobom. Svi oni koji su shvatili koliko je digitalizacija poslovnih aktivnosti važna, uspeli su da prežive prethodnu poslovnu godinu. Nažalost, oni koji nisu uhvatili ovaj ubrzani talas digitalizacije suočili su se sa gubicima i otpuštanjem radnika.

4 najvažnije lekcije koje su HR menadžeri naučili u 2020.

Posmatrajte svakog zaposlenog kao pojedinca – događaji iz prošle godine su uticali na svakog zaposlenog na drugačiji način. Danas više nego ikada treba da imamo osećaj za svaku individuu u kolektivu, za njenu ili njegovu porodičnu situaciju i okolnosti koje ga okružuju. Možda neko ima starije roditelje, neko od naših kolega sigurno ima decu, a neko od naših kolega je možda jedini u porodici koji zarađuje. Sve ove okolnosti utiču na to kako on ili ona rade, da li su fokusirani na radne zadatke i mogu li da zadovolje određene potrebe kompanije.

U doba krize, sastanci moraju biti češći – ranije su se zajednički sastanci timova održavali mnogo ređe, nego što je to bio slučaj 2020. godine. Prošla godina nas je naučila da je potrebno stalno komunicirati sa kolegama, stalno razgovarati sa njima o tome dokle su stigli sa izvršenjem određenih zadataka, pitati ih da li im je potrebna pomoć i kako se uklapaju u novonastale promene.

Fleksibilnost je sve – morali smo da zaboravimo to-do liste, planove, strategije i sl. Sve je to otišlo niz vodu kada je proglašena pandemija. U tom trenutku najvažnije je bilo prilagoditi se, promeniti prioritete i napraviti nove planove. Svaki sledeći put kada se pojavljivala nova nepredviđena situacija, reagovalo se još brže i efikasnije zahvaljujući tome što je kod zaposlenih izgrađen mehanizam rezilijentnosti.

Potreba za profesionalnim usavršavanjem nikad ne prestaje – preraspodela prioriteta i zaposlenih kroz sektore je u 2020. godini bila važnija nego ikada pre. Ako bi u nekom segmentu poslovanja zaposleni imali manje posla, HR menadžer bi mogao da predloži prebacivanje na neke druge radne zadatke i obuku za njihovo obavljanje. Isto tako, sa digitalizacijom se pojavila i potreba da se zaposleni usavršavaju i dodatno edukuju kako bi što bolje funkcionisali u onlajn svetu.

Šta nam donosi 2021. godina?

Iako vidimo napredak u kontrolisanju pandemije i sa pojavom vakcina se čini da ima nade za povratak normalnom životu, ipak nećemo se tako brzo vratiti u naše kancelarije i negde je vrlo jasno da će se to odvijati postepeno i polako. Upravo zato su nam kućna kancelarija i radni prostor u okviru našeg doma vrlo važni. HR može da pruži odlične savete za to kako da organizujemo radni kutak u okviru našeg stana ili kuće, gde i kako da sedimo kada imamo onlajn sastanke, šta nam je potrebno od digitalnih i analognih alata za uspešno obavljanje svih zadataka.

Dakle, personalizacija radnih pozicija će biti jedan od prioriteta svakog menadžera za ljudske resurse u ovoj godini. Ne samo da će se voditi računa o tome da li zaposleni ima sve što mu je potrebno da u kućnim uslovima obavlja svoj posao, već će se personalizacija odnositi i na obraćanje pažnje na njegove porodične prilike, zatim na njegov mentalni sklop što će uticati na to kakve će radne zadatke dobijati i u kojim rokovima.

Drugi prioritet i dalje nastavlja da bude briga za zaposlene i njihovo mentalno zdravlje. Destigmatizacija osoba sa mentalnim problemima i otvoren razgovor o izazovima sa kojima se  zaposleni suočavaju tokom pandemije moraju biti na vrhu liste prioriteta poslodavaca, kako bi na konkretan način pokazali da brinu o zaposlenima. Briga za sopstveno i zdravlje članova porodice, strah od gubitka posla, balansiranje između posla i porodice u uslovima kada se radi od kuće – ovo je samo delić problema sa kojima se jednako bore i poslodavci i zaposleni. HR-ovi su najvažnija karika, koja povezuje ove dve strane i brine o njihovim potrebama i blagostanju zaposlenih.

Svaka kompanija kojoj je stalo do zaposlenih, organizovaće u ovoj godini "Dan mentalnog zdravlja" i posvetiće makar jedan dan važnosti razgovora o ovoj temi i međusobnoj podršci koju svi treba da pružamo jedni drugima.

Dodatne edukacije menadžera za ljudske resurse u ovoj godini će podrazumevati usavršavanje za davanje podrške zaposlenima za rad od kuće, za podizanje motivacije i radnog elana, ali i za praćenje njihove produktivnosti na osnovu pisanih izveštaja.

HR službe će takođe morati da dodatno usavrše svoje procedure za integraciju novozaposlenih u sistem. Kako se i prošle i ove godine taj proces odvija onlajn, biće potrebno spremiti što više korisnih informacija, organizovati sastanke sa novim kolegom ili koleginicom i uputiti ih u procedure, komunikacione procese itd.

Kada smo već kod novozaposlenih, menadžeri će ljudske resurse i regruteri će imati još jedan dodatni izazov. Rad od kuće će doneti mogućnost regrutovanja i na međunarodnom nivou, što znači da će konkurencija biti još jača, da će tržište na globanom nivou jačati i da će kvalitet i znanje biti još više na ceni.

HR snaga za 21. vek

Kako smo u prethodnim redovima mogli da pročitamo, 2021. donosi niz izazova, ali i svetlu budućnost HR stručnjacima i njihovim timovima. Različiti otežavajući faktori, koji su se pojavili u prethodnoj godini usled pandemije koronavirusa, doneli su visoka očekivanja od menadžera ljudskih resursa da kreiraju nove inovativne načine za održavanje najvišeg nivoa produktivnosti i efikasnosti zaposlenih.

Moderne tehnologije su još jedan izazov sa kojim se uspešno suočavaju, koristeći specijalne HR softvere za praćenje produktivnosti zaposlenih, što će ove godine biti dodatno unapređeno. Veštačka inteligencija, virtuelna realnost i mašinsko učenje će zasigurno naći svoje mesto u HR industriji 21. veka, a na menadžerima je da konstantnom edukacijom unapređuju svoja znanja u toj oblasti.

Ipak, na kraju, zaposleni su najvažnija karika svakog sistema i lojalnost koju pokazuju prema kompaniji u kojoj rade (posebno u ovako izazovnim vremenima), treba da bude prepoznata od strane HR-ova i nagrađena od strane kompanije. Lojalnost se gradi dan po dan i njena vrednost treba da bude cenjena.

Ako vam se dopao ovaj tekst, obavezno ga podelite sa svojim kolegama, a do sledećeg blog posta pročitajte i ostale tekstove  na našem sajtu.

Datum izdavanja: 29. јануар 2021.