Nije lako snaći se na prvom poslu i često je to vrlo stresan period života za nekog ko je na početku karijere. Čak iako ste završili školovanje na fakultetu ili master studijama sa najvišim ocenama i pohvalama, prvi posao može da bude pun izazova sa kojima ćete morati da se borite. Imate vrlo krivudav put pred sobom, koji podrazumeva mnogo učenja o kulturi poslovanja u okviru jedne kompanije, postavljanja pravih pitanja, uspostavljanja odnosa sa kolegama i mnogo radnih sati. Pritisak da budete uspešni je veliki i može uticati na vaše raspoloženje, ali i rezultate.
Nije lako snaći se na prvom poslu i često je to vrlo stresan period života za nekog ko je na početku karijere. Čak iako ste završili školovanje na fakultetu ili master studijama sa najvišim ocenama i pohvalama, prvi posao može da bude pun izazova sa kojima ćete morati da se borite. Imate vrlo krivudav put pred sobom, koji podrazumeva mnogo učenja o kulturi poslovanja u okviru jedne kompanije, postavljanja pravih pitanja, uspostavljanja odnosa sa kolegama i mnogo radnih sati. Pritisak da budete uspešni je veliki i može uticati na vaše raspoloženje, ali i rezultate.
Da li se početničke greške na prvom poslu mogu izbeći? Svakako. Verovatno ste čuli za one uobičajene savete, koji se odnose na oblačenje, dolaženje na vreme na posao i sl. Ipak, iz bogatog iskustva regrutera Mjob omladinske zadruge, možemo da zaključimo da oni predstavljaju samo početak i da je potrebno obratiti pažnju i na još nekoliko vrlo korisnih saveta. Pre nego što počne vaš prvi radni dan, obavezno pročitajte naš blog o najčešćim greškama koje početnici prave na prvom poslu.
Greška broj #1: Pokušavate da budete superheroj prvog dana
Da li ste uzbuđeni zbog prvog radnog dana i želite što pre da napravite radikalnu promenu u kompaniji u kojoj ste se zaposlili? Zaustavite se i sačekajte samo malo. Vaše nadređene ćete mnogo više impresionirati ako se zainteresujete za to kako kompanija i vaš sektor funkcionišu i ako budete želeli da naučite osnovne radne procese vezane za vaše radno mesto, nego ako budete unaokolo prosipali različite revolucionarne ideje i izgovarali opšta mesta naučena iz knjiga.
Mali broj ljudi će imati strpljenja za mladog entuzijastičnog kolegu, koji je željan dokazivanja i uvođenja novih pravila u sistem. Ipak je bolje prvo naučiti kako sistem funkcioniše, a tek potom ga menjati iznutra novim idejama i unapređenim rešenjima. Kolege impresionirajte svojom posvećenošću, dok o najnovijim trendovima možete pričati na pauzi za kafu.
Jednom kada savladate osnove, biće sasvim dovoljno prilika da pokažete sve što znate i predložite određena konstruktivna rešenja. Biće dovoljno vremena za predan rad i požrtvovan doprinos napretku firme, ali pre toga se potrudite da dobro razumete zbog čega ste tu.
Greška broj #2: Ne tražite pomoć kada vam je potrebna
Niko od mladih kolega, kojima je to prvo radno mesto, ne očekuje da sve znaju. Iako se ponekad tako čini, to obično znači da nadređeni pokušavaju da shvate obim odgovornosti koju mogu da povere novozaposlenima. Suština je da oni očekuju aktivno postavljanje pitanja, ukoliko kolegi početniku nešto nije jasno, jer je to proaktivan stav koji ne dovodi do pravljenja grešaka koje oni kasnije moraju da popravljaju. Poželjno je i sasvim u redu potražiti pomoć ili pitati za dodatno pojašnjenje ukoliko nešto nije dovoljno jasno komunicirano. Ima mnogo iskusnijih kolega, koji su spremni i koji će rado podeliti svoja znanja i iskustva sa mlađima, jer su jednom bili u toj poziciji. Slobodno pitajte, jer je to najbolji način za učenje.
Greška broj #3: Ne komunicirate dovoljno
Nakon što je nekoliko meseci na prvom poslu prošlo, ipak je potrebno da nastavite sa redovnim obaveštavanjem nadređenog o svim svojim radnim zadacima, kako oni napreduju, dokle ste stigli u realizaciji određenih aktivnosti itd. Do tada ćete verovatno već shvatiti na koliko vaš nadređeni želi da dobija izveštaje o napretku od vas i zato ne zaboravite da ih redovno šaljete. Možda je to nedeljni izveštaj putem imejla ili vaš nadređeni više voli da jednom nedeljno ima mini kolegijum sa vama – važno je da budete prisutni i pedantni u navođenju zadataka.
Pored redovnih izveštaja, koji se od vas zahtevaju, obavezno obavestite nadređene i o svim vanrednim događajima koji bi mogli da ih se tiču. To je posebno važno naglasiti kada su u pitanju neke loše vesti koje treba što pre da stignu do vašeh šefa. Ukoliko želite da izbegnete neprijatnu situaciju i da vaš šef čuje neku važnu informaciju po prvi put od nekog drugog, onda je pravovremeno komuniciranje jako važna lekcija koju morate naučiti.
Greška broj #4: Deo ste kancelarijskih tračeva
Kada ste novi na poslu, vrlo lako možete poverovati kolegama kada počnu da se žale, pričaju svašata o svojim i vašim nadređenima ili kada krenu da iznose teorije zavera o tajnim planovima koje imaju zaposleni u višem menadžementu kompanije. Pomislićete da oni znaju prilike u kompaniji, pa su valjda zato i u pravu. Ne, nisu baš. Neki od starijih kolega, koji su dugo u kompaniji, mogu imati svoje razloge -lične ili poslovne prirode zbog kojih se ponašaju na određeni način i traže saveznike koji će ih podržati. Novozaposleni, posebno ako su početnici, ne treba da budu deo kancelarijskih tračeva, već treba da budu otvoreni za komunikaciju sa svima i spremni da uvek naporno rade. Tračevi ne ostavljaju dobar utisak i treba ih izbegavati.
Greška broj #5: Ne cenite dovoljno priliku koja vam je data
Možda vaš prvi posao neće biti ujedno i posao iz snova, no to ne treba da vas spreči da se na njemu pokažete u najboljem svetlu, da iskoristite šansu koja vam je data, da učite i stičete poznanstva.
Gledajte na to kao na poligon za učenje veština – spremaćete prezentacije, prisustvovaćete sastancima, događajima, upoznavaćete ljude svojih godina i starije kolege, od kojih kasnije možete dobiti odlične preporuke, a ko zna možda ćete u budućnosti i sarađivati.
Uz samo malu promenu perspektive razmišljanja, shvatićete koliko možete naučiti na svom prvom poslu i koliko će to iskustvo biti korisno za vaš dalji karijerni put.
A sada, pošto ste naučili koje su početničke greške na prvom poslu, pogledajte i koje su to najvažnije HR lekcije koje smo naučili u prethodnoj godini.