Nova svakodnevica: Kako da se uspešno pripremite za onlajn intervju

Intervjui za posao, koji se odvijaju iz vaše dnevne sobe i putem interneta, nisu ništa novo. No, čini se da je ipak 2020. donela povećanje ovog trenda usled globalne pandemije koja je proglašena početkom godine. Za sve vas, koji se prvi put susrećete sa ovim načinom komunikacije u želji da pronađete posao ili dobijete stipendiju za dalje školovanje, želimo da vam olakšamo prvi onlajn intervju i zato ćemo u nastavku odgovoriti na neka od najvažnijih pitanja u vezi sa ovom temom.

Iako smo, uglavnom, navikli da se intervjui za posao, stažiranje ili stipendiju održavaju u prostorijama poslodavčeve kompanije, nova realnost nam donosi drugačiju perspektivu, za koju se svakako treba pripremiti na drugačiji način nego kada je razgovor ‘jedan-na-jedan’ sa poslodavcem u pitanju. Set veština i krizni momenti u jednom ovakvom razgovoru, posve su drugačiji od onoga na šta smo navikli. Pa hajde da vidimo na koje to stvari treba obratiti pažnju.

1. Upoznaj se sa platformom preko koje će se obaviti intervju

Ako samo malo bolje razmislimo, u roku od nekoliko sekundi uspećemo da se setimo više od tri platforme na kojima je moguće obaviti onlajn intervju. Najpoznatije su svakako Zoom i Skype, ali se za sastanke sve češće koristi i Google Hangouts.

Kako bi bili što bolje pripremljeni za razgovor preko neke od pomenutih platformi, važno je da se dobro upoznate sa njima pre početka sastanka. Napravite nalog, ako je potrebno, isprobajte logovanje, štiklirajte sve potrebne dozvole kako bi aplikacija mogla da funkcioniše na vašem računaru ili telefonu a zatim upoznajte sve alate koje vam aplikacija nudi. Ne želite da vam bilo kakav tehnički problem dodatno utiče na nervozu tokom sastanka i zato priprema pre svega.

2. Obavezno telefon stavite na ‘ne uznemiravaj’

Bilo da razgovor obavljate preko telefona ili računara, važno je da vas niko tokom njega ne uznemirava. Neprofesionalno je da vam zvoni telefon tokom poslovnog sastanka, čak i kada je taj sastanak onlajn. Sve poruke, mejlove ili propuštene pozive možete pogledati čim se sastanak završi a koncentracija tokom sastanka zaista nema cenu.

3. Nemojte gledati sebe, već gledajte direktno u kameru

Baš kao i kod ‘pravog’ intervjua pred TV kamerama, gde je obavezno da gledate u svog sagovornika a ne u kameru, potrudite se da to radite i tokom onlajn intervjua jer je to jedini način da izgledate kao neko ko se obraća direktno sagovorniku.

Potpuno je prirodno da gledamo sebe i pratimo sopstvene rekacije dok govorimo nešto važno i to svi radimo podsvesno, ali svesni deo nas mora to da spreči i posveti se gledanju u kameru kako ne bismo bili okarakterisani kao nedovoljno fokusirani na konverzaciju.

4. ‘Dress to impress’ i ovde važi

Jako je važno da se obučete profesionalno i da od glave do pete budete u poslovnoj odeći, bez obzira na to što će na kameri biti vidljiv samo delić toga. Pre svega to učinite zbog sebe, jer ćete tako podsvesno imati utisak kao da ste na razgovoru za posao u kompaniji a ne u vašem domu.

Brižljivo ispeglana bela košulja i sako će vas naterati da držite leđa pravo, da imate umerenu poslovnu gestikulaciju i da se ponašate kao da ste pred komisijom od najmanje troje ljudi.

Samopouzdanje i profesionalnost treba da budu dva epiteta kojim će vas poslodavci ili njihovi zaposleni iz HR službi opisivati nakon intervjua. Da biste to postigli, garderoba u neutralnim tonovima može da vam pomogne, ali vodite računa da napravite kontrast između pozadine i tona onoga što ćete obući. Ipak vi treba da budete u prvom planu a ne da se stopite sa pozadinom.

5. Kako funkcionišu video intervjui?

Pre nego što pređete na detalje iz vaše biografije i pre nego što počnete da odgovarate na pitanja, obavezno malo vremena posvetite upoznavanju osobe koja vas intervjuiše. Pokušajte da, pre intervjua, istražite što više možete sa kim ćete razgovarati. Pretraživači, društvene mreže, LinkedIn naravno i drugi izvori vam mogu biti od pomoći. Važno je da i vama i osobi koja vas intervjuiše, taj razgovor prija i bude koristan a ne zamoran i stresan.

Nakon kratkog upoznavanja, u koje možete uneti i malo ličnih interesovanja, HR će preći na postavljanje pitanja. U tom delu se trudite da pokažete samopouzdanje, u čemu vam kućna atmosfera može dodatno pogodovati. Zatim, kada bude došao red na vas za postavljanje pitanja – budite radoznali, promišljeni i predstavite svoje ideje.

7. Budite jasni, precizni i koncizni

Vrlo je lako da se zanesemo kada odgovaramo na pitanja tokom onlajn intervjua, jer se osećamo opuštenije i ne osećamo pritisak kao što bi to bio slučaj kada bismo sedeli u istoj prostoriji sa HR-om. Držite svoje izlaganje pod kontrolom i nemojte previše ići ‘u širinu’, već se potrudite da što sažetije odgovorite na pitanja.

Ako se u nekom trenutku zbunite ili ne znate kako da odgovorite na pitanje, zatražite nekoliko trenutaka da razmislite i onda nastavite sa izlaganjem.

8. Dozvoljeno je da pogledate beleške

Verovatno najveća prednost intervjua putem onlajn platformi je ta da možete povremeno da bacite pogled na beleške koje stoje na stolu pored vas. Baš zato je važno da ih na vreme pripremite i u tezama sebi zapišete najvažnije što imate da kažete. To će vam dobro doći, kako biste mogli u trenutku naleta adrenalina, da sredite misli i fokusirate se na najvažnije informacije koje treba da kažete.

Držite papir zalepljen za zid iza laptopa, kako bi bio u ravni sa vašim pogledom i slobodno povremeno bacite pogled na njega.

9. Zapišite 10 pitanja koja ćete postaviti na intervjuu

Poslodavci i predstavnici kompanija iz sektora za ljudske resurse jako vole kada kandidat postavi nekoliko pitanja. Ona moraju biti promišljena, dobro postavljena i da jasno pokazuju vašu zainteresovanost za poziciju na kojoj ćete raditi.

Tako je uvek dobro saznati sa kim ćete raditi, šta kompanija očekuje od nekog ko radi na vašoj poziciji, zatim koji su njihovi planovi za narednih šest meseci, na koji način ulažu u svoje zaposlene itd.

10. Obavezno se još jednom javite poslodavcu nakon intervjua

Kada završite onlajn intervju, uzmite nekoliko trenutaka za sebe da saberete utiske a zatim napišite mejl poslodavcu u kome ćete se zahvaliti na prilici i podsetiti ga na najvažnije rečenice i teme koje ste prošli tokom razgovora. Svaki poslodavac će ovo ceniti i svrstaće vas u kategoriju ‘agilni kandidat’.